Find din indre ro, stay mindfull

meditation og mindfulness

Din indre styrke og dit mentale overskud er dit fundament og en grundlæggende forudsætning for trivsel og velvære. Mangler du energi og overskud i en hektisk hverdag, er det vigtigt at finde balancen igen. Find din balance igen og udlev dit fulde potentiale. 

mindfulness

Mindfulness er et koncept, der oprindeligt stammer fra buddhismen. Det er en måde at være på, en form for livsanskuelse. Et centralt punkt i mindfulness er evnen til nærvær og fuld opmærksomhed på det, der er lige nu. Det handler om at være tilstede i nuet med alle sine sanser, tanker og følelser. Et andet grundlæggende princip i mindfulness er accept. Det betyder at man notere det, der dukker op. Følelser observeres blot, som de er, uden at vurdere eller dømme dem. 

Mindfulness har særligt fundet vej til vesten i forbindelse med håndtering og behandling af stress. Det er ofte en kombination af travlhed og egne tanker om ting, der skal ordnes, planlægges eller burdes gøres, der er årsag til stress. Buddhister bruger begrebet “monkey mind” om mental rastløshed og tankemylder. Ved hjælp af mindfulness styrker du din mentale evne til at håndtere tanker. 

Mindfulness kan trænes ved meditation, opmærksomhedsøvelser eller afspænding. Mindfulness kan også trænes på en mere dymamisk måde med yoga, quigong eller tai chi. 

Meditation

Meditation stammer fra det latinske ord meditatio, som betyder at tænke, gruble, reflektere, og begrebet henviser oprindeligt til en indre fordybelse. Meditation er en mental teknik, der har til formål at nå ind til stilheden bag tankerne, ind i en dybere tilstand af ro og større bevidsthed. Det er et selvstudium, hvor du observerer dig selv og søger dybest inde i dig selv. Meditation kan også beskrives som en tilstand, du opnår, når tanker og følelser falder til ro, og du får kontakt til dit dybeste indre.

De fleste vil nok forbinde meditation med at sidde stille i skrædderstilling og lukke øjnene, men der er mange måder at meditere på. Den ene er ikke mere rigtig end den anden, og det gælder om at finde den teknik, der virker bedst for dig.

Generelt kan man skelne mellem koncentrationsteknikker, hvor man sidder med lukkede øjne og fastholder opmærksomheden på ét objekt for eksempel et mantra, et indre billede eller åndedrættet, og opmærksomhedsteknikker, hvor bevidstheden, som et vidne, blot ser og følger den skiftende strøm af indre billeder og tanker uden at dømme dem eller fastholde nogle bestemte. I starten kan det være svært at meditere og det kan være en fordel at forberede dig ved for eksempel at strække lidt ud, gøre rummet hyggeligt og klar eller dyrke noget yoga indledningsvis. Det kan også være en fordel at bruge sanserne for eksempel hørelsen ved at lytte til musik, synet ved at visualisere billeder, form og farver, og følesansen eller fysiske sanseindtryk som for eksempel brug af åndedrættet eller en body scan.

Do not dwell in the past, do not dream of the future, concentrate the mind on the present.

Buddha

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google